lördag 19 mars 2011

Tittäggskurs

Idag har jag varit på tittäggskurs på Tårtdecor i Kungälv hela dagen. Det var riktigt kul, klart över förväntan. Nu skall här produceras tittägg som bara den. Jag köpte med mig lite olika äggformar mm så jag skall kunna göra fler hemma.
Vi gjorde ett klassiskt tittäg och ett korgägg som blir väldigt fint om man behärskar tekniken, jag behöver träna lite på den. Är fantastiskt nöjd med mitt tittägg, tyvärr blev det lite fraktskadat under bussresan hem, men kanske inte helt oväntat. Har reparerat det, det var bara lite av spritsningen runt skarven som lossnat på ena sidan och mosats på den andra, men det gick att dölja. Vi lärde oss även att spritsa olika figurer som påskharar och kycklingar samt små ägg  och bon med ägg att gömma inuti tittäggen. Jag har också fått en förklaring på varför mina spritsningar flytit ut tidigare.. för att vanligt floursocker som man köper i affären innehåller stärkelse och det lämpar sig inte till krystyr helt enkelt. Inte konstigt att det varit lite svårt. Det dyker nog upp fler ägg här på sidan inom kort för nu har jag fått lite pyssel.. :)

 Fröken Agnetas ägg.

 Mina spritsade påskharar, kycklingar, ägg och bon.

Mitt tittägg innan locket kom på.

 Är mycket nöjd med spritsningen på ovansidan.



 Hela gruppens ägg på display. Mitt överst i bild.

 
Mitt korgägg. Fick dessa blommor och ägg färdiga.

1 kommentar:

  1. De var jättefina =)Skulle vara roligt att lära sig!

    SvaraRadera