lördag 4 oktober 2014

Kanelbullens Dag


Hipp hipp hurra! Idag är det kanelbullens dag, och grattis på 15-årsdagen, för det är så länge den haft en egen dag, men egentligen är den ju så klart äldre än så. Det verkar som kanelbullen först dök upp på 1920-talet och spreds till svenska hem från 50-talet. Mer ingående om dess historia kan ni läsa här.

Jag hade idag bjudit in ett gäng vänner för bullnjutande och bjöd på två olika sorters kanelbullar.

Jag började redan förra helgen med att för första gången testa att göra kanelbullar av surdeg som jag sedan frös in, och det var ett helt fantastiskt recept som var lätt att göra. Jag har ju lyckats göra en väldigt bra vetesurdeg som jag använde till detta. Har man ingen egen surdeg kan man köpa i affären. Jag använde mig av detta recept.
Här är några bilder från utbakningen av dessa. Speciellt med degen var också att den var så smidig och lättkavlad. Tyvärr har jag inga bilder på de färdiga bullarna, men jag gjorde snurror. Första plåten gräddade jag direkt på papper, men fyllningen flöt ut så nästa plåt la jag i formar och då blev de kanonbra.



Idag bakade jag vanliga kanelbullar som blev klara lite drygt en timme innan gästerna kom, det är de som syns överst i blogginlägget. Jag har bakat med en fördeg och har mandelmassa i remonsen (fyllningen) samt hackad mandel på, som jag tycker blir supergott. Här är bilder från utbakningen av dessa.





Det blev en lyckad tillställning och en kille trodde sig ha ätit 7 eller 8 bullar!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar