lördag 20 maj 2017

Test av gjutformar för sockerpasta

Igår testade jag två nya set för att gjuta egna formar. Båda köpte jag när jag var på Cake International i november, men har inte haft något bra att gjuta av innan. Den första sorten (grön, se nedan) var en permanent form i silikon där man blandade ihop två klumpar med deg och sedan tryckte direkt i formarna. Jag tyckte de var lätta att göra, men det torkade supersnabbt så jag fick tyvärr slänga hälften då det torkade så snabbt att jag inte hann göra formar av allt. Dessutom så funkade den bäst på platta eller väldigt små saker. Jag har inte testat att använda spetsformarna ännu så jag vet inte hur de blev, men den lilla snäckan blev bra. Den lite större snäckan blev inte bra då den liksom rullade av formen så den blev i princip obrukbar. Skall man göra formar av denna så rekommenderar jag att man inte blandar ihop all massa på en gång utan tar lite åt gången eftersom den kemiska reaktionen verkar väldigt snabbt.


Den andra sorten, Composi Mold, är en återanvändbar form som man kan gjuta hela figurer av. Den funkar så att man sätter fast det man vill gjuta i botten på en värmetålig burk, sedan smälter man gelémassan i mikron eller i en kastrull och häller detta över figurerna så de täcks av vätskan. Sedan lämnar man detta att torka, sedan tar man ut klumpen och vänder på den och skär ut det man gjutit av, det bildas då en helt tredimensionell form. Jag bara älskade denna. Det blev så bra. Se snäckorna på mitt nästa inlägg Hawaiitårta. De avlånga snäckorna och de mellanstora snäckorna har gjutits av denna. Jag önskar att jag hade köpt mer massa för min täcker inte så mycket, När jag skall tillbaks till mässan i november i år skall jag köpa med mig en hel hink. När man behöver göra nya formar smälter man bara ner den igen och återanvänder till en ny form. Detta skall enligt förpackningen gå att göra upp till 35 gånger. Formen passar också till choklad.


Man skall kunna göra egna formar med hjälp av någon slags fogmassa som man köper på byggvaruhus, dock känns inte det helt tryggt med tanke på att jag skall använda formarna till sådant som skall ätas. Har sett något klipp på Youtube, men hon som gjort detta bodde i USA eller Sydamerika och hon nämnde en butik där man kunde köpa massa som var "food safe", men vet inte vad detta skulle motsvara i svenska butiker. Om det är någon som vet något om detta får ni hemskt gärna mejla mig eller skriva ett inlägg här nedan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar