söndag 15 maj 2011

Hallontiramisu


Min debut till Månadens Sötsak på bloggen Söta Saker är en ny variant på tiramisu som jag hittat på alldeles själv. Jag älskar tiramisu och beställer alltid det när jag äter ute om det finns på menyn, skulle nästan kunna börja med betygsättning av Göteborgskrogarnas tiramisu. Har gjort det själv ett par gånger också för det är bara så himla gott. Jag har dock stött på ett problem och det är att inte alla mina vänner gillar kaffe så nu när temat återvinning kom upp så tänkte jag att jag kunde vara lite nyskapande och hitta på en egen kaffefri variant samtidigt som jag kan få användning för alla rester från mina tårtbottnar som hamnar i en påse i frysen. Istället för kaffe hittade jag på en hallonsås som man doppar kakan i. Resultatet blev fantastiskt gott och snyggt med de röda fina lagren. Denna kommer jag definitivt göra igen. Hallonsåsen passar även bra till glass, dock kan man öka lite på sockret för en fastare konsistens.

Ingredienser hallonsås:
200 g hallon, frysta eller färska
1 dl vatten
1,5 dl socker
3 msk passionsfruktslikör

Övriga ingredienser:
160 g rester av mjuk ljus kaka ex. tårtbotten, sockerkaka
3 msk socker
2 äggulor
250 g mascarpone
2,5 dl grädde
2 äggvitor
ca 2 tsk kakao
Gör så här:

1. Börja med att koka upp vatten , socker och likör. När sockret smält lägger du i hallonen och kokar på hög värme. Hallonen skall koka sönder. När såsen ser färdig ut tar du den från plattan och låter den svalna.

2. Vispa äggulor och strösocker i en liten skål i ca 3 minuter eller tills det blir en tjock smet. Tillsätt mascarpone och vispa bara så det blandas.

3. Vispa grädden mjuk och krämig. Den skall vara fast utan att vispas sönder. Rör sedan försiktigt ner grädden i macarponesmeten med en slev eller slickepott, inte vispen.

4. Vispa äggvitorna till ett mjukt skum. Vänd hastigt och lätt mer skummet i gräddblandningen och försök bevara volymen.

5. Doppa hälften av tårt/sockerkaksresterna i hallonsåsen som nu skall vara kall till rumstempererad, helst kall. Om bitarna är stora så skär ner dem till en storlek som är hanterbar att doppa. De skall heller inte vara mer än ca 1 cm tjocka. Doppa dem ganska snabbt så de fortfarande håller ihop och sprid ut dem i en djup serveringsform. Bred på hälften av gräddsmeten.

6: Doppa resten av kakbitarna och lägg ut i formen. Avsluta med ytterligare ett lager av den sista gräddsmeten. Stryk ut och släta till. Pudra över rejält med kakao. Jag brukar använda en rund tesil, den som är i tångform.

Släll i kylen minst 2 timmar innan  den kan serveras. Den måste få fast konsistens och hinna ta upp smakerna. Garnera ev med hallon och lite florsocker.





Ät och njut! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar