söndag 1 maj 2011

Lakrits och hallontårta med nitar


Jag har länge velat testa att göra en tårta med saltlakrits och hallonsmak och när jag såg att en vän gjort en lakritstårta så blev jag så sugen att jag var tvungen att göra en jag också. Köpte färdiga bottnar eftersom jag inte hade så mycket tid och kände att det kunde vara bra att testa dem ifall det skulle krisa någon gång så är det bra att veta hur de smakar. Jag gjorde fluff på turkisk peppar till första våningen och hallonmousse till andra. La även på lite maräng i bitar, men de försvann helt i moussen. Tanken var att sockerpastan skulle vara rosa med svart marmorering, men jag tog lite för mycket svart så det blev mer lila. Jag tycker den blev supergod, men min kära pojkvän grimaserade åt turkiskpepparfluffet, men han skall ha en eloge för att han smakade då han inte alls gillar lakrits. Själv hade jag kunnat äta fluffet med sked som det var.

Ljus botten, turkiskpepparfluff, hallonmousse, marängsmul, sp vanilj.

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Hur gjorde du lakritsfluffet? kan man ha annan lakrits än turkiskpeppar?

    SvaraRadera
  2. Det är inte så svårt att göra fluff, man smälter bara valfritt godis i grädde. Det viktiga är bara att inte låta grädde koka för den skall gå att vispa senare när det svalnat. Jag tog ca 70 gram turkisk peppar, mald i mixer ihop med 3 dl grädde. Värmde på svag värme och ställde sedan i kylen. Sedan vispar man det när det är kallt. Mängden godis varierar lite på vad man gör.. normalt 80-100g.

    SvaraRadera