måndag 20 juni 2011

Lucky Luke tårta


I går fyllde min systerson  5 år och hade kalas med cowboytema. En Lucky Luketårta var beställd och restriktionerna var betsämda; ingen marsipan, ingen sockerpasta, ingen grädde och allt skulle och smaka choklad. Lite sockerpasta fick det bli i alla fall och lite fyllning som inte var i choklad. Botten är en vanlig chokladbotten fylld med ett lager jordgubbsssylt och ett lager vaniljkräm och färska jodgubbar. Tårtan är täckt med chokladkräm och dekorerad med vit choklad, små chokladblommor och jordgubbar. Figuren är gjord i modelleringspasta.

Jag gjorde även lite småkakor. Det blev underbara kolasnittar och havreflarn. Båda är hämtade från Leila Lindholms bok "A piece of cake" och är extremt lätta att göra. Ett tips med havreflarnen bara; Ta rådet att hålla 1dm avstånd på plåten.. det stod så av en anledning upptäckte jag..

2 kommentarer:

  1. Det var allt en liten bestämd herre som fyllde år :-), men kan förstå han, choklad är så gott och sugarpaste smakar bara söt och grädde brukar ju inte vara så poppis hos barn, himla fräck blev den, snygg Lucky Luke

    Ja havreflarn ja, de flyter verkligen ut på plåten, men de är så goda, helst med banangrädde emellan :-)

    SvaraRadera
  2. Tack. Ja han visste vad han ville ha. Lucky Luke tappade ena benet när min pojkvän slängde väskan han låg i över axeln.. så jag fick limma ihop honom..

    SvaraRadera