onsdag 29 juni 2011

Italiensk tortano & kryddig sötpotatissoppa


Mitt bidrag till månadens sötsak är inte så sött denna månaden. Temat var utländskt och jag hade först tänkt baka focaccia, men då någon annan redan gjort det och ihop med en soppa dessutom så bestämde jag mig för att göra något annat. Hittade ett recept på tortano i Leila Lindholms A piece of cake. Degen påminner om fucaccian men man fyller degen och bakar in fyllningen. Jag ändrade lite i receptet eftersom jag inte hade tillgång till durumvete, så det fick bli dinkel istället. Jag använde serrano istället för prosciutto. Jag använde all mozarella jag hade, vilket var 50 g för mycket och det skulle jag inte rekommendera eftersom det blev för vattnigt och rann ut. Annars blev resultaten väldigt bra. Jag tänkte ta med mig lite bröd imorgon när jag skall åka ut till Vrångö. Till brödet gjorde jag en mycket god sötpotatissoppa som vi fick recept på i skolan när vi hade kallkök. Denna garnerade jag med vitlöks crostini, olivolja och lite pesto. Mums!


Tortano bröd
15g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
1 msk flingsalt
2,5 dl durumvete
4 dl vetemjöl special

Fyllning
200 g mozzarellaost
200g prosciutto
1 näve kärnfria oliver
1 kruka färsk basilika


Lös upp jästen i vattnet och blanda med olja, honung och flingsalt.
Tillsätt dinkelmjölet och sedan vetemjölet lite i taget tills degen går ihop och blir elastisk.
Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Ta upp på bakbordet och forma en rektangel, ca 1 cm tjock. Kavla inte och försök att inte trycka ut luft ur degen. Fyll med skivad mozarella och resten av fyllningen, se till att sprida ut det på längden så alla får en bit av allt. Pensla yttersta kanten med vatten. Rulla sedan ihop precis som när du gör kanelbullar och forma en krans. Låt jäsa 30 min till. Sätt ugnen på 250 grader.
Sänk värmen till 200 och grädda brödet mitt i ugnen i 20-25 minuter. låt den sedan svalna på galler.







Sötpotatissoppa
1 kg sötpotatis, skalad och tärnad
2 tsk olja
2 msk strimlad ingefära
2 tsk kumminfrön
2 röda chilifrukter, hackade
2 stjälkar citrongräs, finhackade
5 dl grönsaksbuljong
5 dl kokosmjölk
1 msk palmsocker eller brunt socker
1, 25 dl färsk koriander.


Lägg sötpotatisen i en kastrull med kokande vatten och koka 5 minuter eller till den är mjuk. låt rinna av och ställ åt sidan. Hetta upp olja i en kastrull på medelstark värme. tillsätt ingefära, kumminfrö, chili och citrongräs och koka i 3 minuter.
lägg sötpotatis och kryddblandning i en matberedare eller mixer och kör tillsammans med lite av buljongen till en puré. Häll purén i en kastull på medelstark värme och tillsätt resten av buljongen, kokosmjölken och socker och rör om tills soppan är rykande varm. Blanda ner koriander och servera. (4 portioner)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar