lördag 11 juni 2011

Surdegsbröd och hallonbullar


Igår var jag riktigt i bakartagen. Gjorde både surdegsbröd och bullar. Surdegsbrödet är gjort på både vete och rågsurdeg med solros och pumpafrön i. Tyvärr fick det jäsa alldeles för länge eftersom ugnen var upptagen så det blev ganska platt. Jag har ju lärt mig att det blir så, men nästa gång skall jag bara göra surdegsbröd och inget annat så det får gå in i rätt tid. Gott var det i alla fall. skalet blev sådär hårt och fint som det skall vara. Bullarna blev jag inte alls nöjd med, men Roger tyckte om dem. Jag måttade lite fel eftersom jag inte skrev upp vad jag skulle ha också tillsatte jag en msk vetesurdeg eftersom jag inte hade mer jäst och det var nog inte så lyckat. Fyllningen kan nog omarbetas lite så blir det nog bra ihop med det rätta vetedegsreceptet. Det var väldigt lätt att ta glutenprov på degen i alla fall.. det var det inte med surdegen.

1 kommentar:

  1. Så gott med nybakade bullar och surdegsbröd, kom på att jag måste gå och skaka på vetesurdegen, håller på att göra en ny då den gamla vetesurdegen blev stående i kylen utan matning för länge

    SvaraRadera