lördag 11 juni 2011

Smörgåstårta mm


Onsdag till fredag denna veckan har vi haft kallkök i skolan. Det har varit kul, men har kanske inte lärt mig så jättemycket nytt eftersom jag är ganska hemma i köket sedan innan. Vi har gjort matpajer, mackor, sallader,soppor, pastarätter, glass, sorbet och parfait och igår gjorde vi smörgåstårtor och smörrebröd.
I torsdags gjorde Magda och jag gjorde en grymt god sallad med mango, räkor och en massa skott och groddar, chili och lime, rostade solrosfrön, keso mm. Den var nog uppskattad av alla, för när vi åt middag tillsammans, tog den helt slut. Det var lite kul men alla fika- och mat stunder när vi satt ner tillsammans och åt allt vi gjort. Lite som i hemkunskapen i skolan fast godare.. Det gör vi ju aldrig i bageriet. Som mest får man en brödbit med vanligt smör på att äta i korridoren. Vi gjorde även en otroligt god sorbet med passionsfrukt och Havanna Club.
Igår gjorde vi smörgåstårtor. Jag jobbade med Erik och vi gjorde varsin skaldjurstårta där vi gjorde fyllningen/ röran tillsammans och sedan dekorerade vi varsin tårta. Vi delade på hans och köpte med oss halvorna, min lämnade jag till butiken. Jag hoppas någon köpte den, blev riktigt nöjd. Smörrebröden gjorde vi alla gemensamt till butiken, de såg hemskt läckra ut.
Jag tycker det var kul att få göra smörgåstårta för det kan man kanske komma att ha användning av i framtiden. Jag gillade även glasstillverkningen så mycket t.o.m att jag köpte en glassmaskin igår när jag var på Netto och såg att de hade två kvar sedan de hade annons för några veckor sedan. Det passar ju bra för mig som är laktosintollerant att göra egen, och så kan jag ju få användning av alla mina överblivna äggulor..

1 kommentar:

  1. Glassmaskin är kanon, har själv en, har en från Philips och gör mycket glass

    SvaraRadera