söndag 2 februari 2014

Orientalisk Bröllopstårta


Här är mitt bidrag till årets tävling i kategorin bröllopstårtor på Scandinavian Cake Show där temat var orientalisk bröllopstårta. Idag avgjordes det och jag vann folkets röst! Tjoho vad kul det känns! Tack alla som röstade på min tårta. Tårtan som vann juryns omdöme var den jag gillade bäst av de andra bidragen, den skymtar till höger bakom min och jag kommer visa alla tårtor i ett blogginlägg från hela utställningen när jag gått igenom alla foton och redigerat.
Jag gillade verkligen det orientaliska temat och bestämde mig för att göra en kinesisk tolkning på detta. Jag pluggade på om kinesiska drakar, deras utseende och symbolik och bestämde mig för att en drake skulle spela huvudrollen på min tårta och vara det stora blickfånget. Här är lite kul information om kinesiska drakar från Wikipedia för den som är extra intresserad av detta. När jag googlade på bilder fick jag mest upp bilder på tatueringar så jag sökte istället på statyer av kinesiska drakar för att få se dem tredimensionellt och hittade flera olika statyer som jag inspirerades av.
Jag ville ha ett flöde i tårtan och tanken var lite att den skulle berätta en historia. Nedersta våningen skall representera en trädgård som draken klättrar ifrån upp på tårtan och sträcker sig efter ett gyllene bär som hänger ner från en gren från den översta våningen. Jag valde rött och guld för att det kändes så typiskt kinesiskt, dock är dessa två av de svåraste färgerna att färga in så det gick åt en hel del färg. Blommorna jag gjorde är liljor och orkidéer och det här med att göra blommor på tråd är ganska nytt för mig. Jag började prova på det i somras och har inte gått någon kurs i det utan lärt mig det mesta från instruktionsfilmer på youtube. Där finns en hel del bra faktiskt.
Jag är väldigt nöjd med min draktårta. Jag kände att jag hade ett bra koncept och en tydlig vision och att vinna folkets röst känns verkligen hedrande. Eftersom jag vann får jag inte tävla under nästa utställning som kommer anordnas 2016, men min tårta skall då stå på "Table of Honour" där alla vinnarna från föregående mässa presenteras. Detta innebär att jag nu måste behålla tårtan och bevara den i två år! Detta känns nästan som en ännu större utmaning. Just nu står den framme på en stor byrå i hallen, där den nog får stå några veckor, sedan skall jag paketera den i skumgummi och bubblewrap och ställa den på något mörkt ställe. Kanske är det dags att köpa de där garderoberna till hallen som vi skulle behöva för jag är osäker på om den får plats i klädkammaren och på vinden vågar jag inte ställa den för då kanske råttorna äter upp den.

Här är lite fler bilder på detaljer på tårtan och en bild på bordet med alla tävlingsbidragen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar